Wycieczka do Wielkiej Gwiazdy
Wycieczka do Wielkiej Gwiazdy
Wielka Gwiazda to nazwa położonego w sopockich lasach skrzyżowania
kilku ważnych szlaków. Przebiega tamtędy Droga Wielkokacka (Alt Katzerweg),
którą podążano ze wsi Kack w stronę Oliwy mijając po drodze Małą Gwiazdę. Prostopadle
do niej biegnie trakt łączący od XVIII w. Sopot z leśniczówką Gołębiewo (Königlische
Forsthaus Golembie).
W tym właśnie miejscu w 1895 r. (według F. Mamuszki już w połowie
XIX w.) sopocianin Paul Senff wybudował restaurację „Grosser Stern”. Była to
udana inwestycja, gdyż lokal szybko zdobył ogromną popularność i stał się celem
wycieczek nie mniej atrakcyjnym niż punkty widokowe czy leśne źródełka, których
nie brakowało w sopockich lasach. Od strony miasta docierało się do restauracji
podążając dnem Cesarskiej Doliny (Kaiserthal), czyli ulicą 23 marca (Taubenwasserweg).
Ponad dwukilometrową drogę pokonywano pieszo, konno, powozami lub funkcjonującym
jedynie sezonowo tramwajem konnym.
W swą pierwszą trasę tramwaj ten wyruszył 1 maja 1884 r. (można
również spotkać daty 1885 i 1887 r.). Rozstaw toru wynosił 800 mm, a cały tabor
składał się z letniego wagonu z ławkami ustawionymi wzdłuż osi pojazdu oraz
pary koni. Tramwaj należał do Augusta Karpińskiego - właściciela browaru u stóp
pobliskiego Królewskiego Wzgórza. 20 minutowa podróż trasą od zbiegu ulic Armii
Krajowej (Königstrasse) i l Maja (Bergstrasse) do wylotu Doliny Niedźwiedziej
(według J. Cisłaka od zbiegu ul. 23 Marca i Al. Niepodległości) była dość kosztowna
- pobierano opłatę dwa razy wyższą niż za przejazd elektrycznym tramwajem w
Gdańsku. Być może ze względu na wygórowane ceny tramwaj był deficytowy. Jego
właściciel chciał zawiązać z władzami gminy spółkę i przedłużyć trasę tramwaju
do zbiegu ul. 1 Maja i Niepodległości, lecz gmina nie była tymi propozycjami
zainteresowana. Cień nadziei dały perspektywy współpracy z Leipziger Elektrzitatsunternehmen
Reitz und CO. Firma ta zamierzała zelektryfikować i rozbudować trasę. Ostatecznie
władze gminy nie zgodziły się na obecność tramwaju w centrum rozkwitającego
kurortu. Jednak o zaawansowaniu tych pomysłów niech świadczy naniesienie projektowanej
trasy na mapę miasta wydaną w 1901 r. przez wydawnictwo Kafemana. Funkcjonująca
linia cały czas pozostawała deficytowa i dlatego August Karpiński został zmuszony
do jej likwidacji w 1906 r.
Restauracja Grosser Stern funkcjonowała z powodzeniem przez
pół wieku (ostatnim właścicielem był prawdopodobnie Georg Boroschowitz) aż do
spalenia w 1945 r. przez radzieckich wyzwolicieli (być może zgodnie z nazwą
biegnącej do niej ulicy miało to miejsce 23 Marca). Zarys jej fundamentów i
betonowe wejścia do piwnic są doskonale widoczne jeszcze dziś. Idąc kilkadziesiąt
metrów w głąb lasu można się wciąż natknąć na potłuczoną zastawę stołową albo
butelki, na przykład po wodzie Heilgenbrunn z wytwórni Otto Goetza.
Historię dzisiejszej ul. 23 Marca Marek Sperski przedstawia
następująco: "pierwsze domy przy dolnej części ulicy zaczęto budować po
1870 r. W roku 1900 na dużej polanie w środkowej części doliny wzniesiono piętrowy
budynek stowarzyszenia strzeleckiego, mieszczący dziś (po przebudowach) sanatorium
dziecięce pod numerem 93. W roku 1909 na parceli pod numerami 7 - 9 zbudowano
ujeżdżalnię koni oraz budynek administracyjny Sopockiego Stowarzyszenia Jeździeckiego.
Dziś mieści się w tym budynku urząd skarbowy."
Warto też wspomnieć o wzgórzu znajdującym się na początku Doliny
Gołębiewskiej. Już w 1829 r. Jerzy Haffner urządził tam punkt widokowy. Wkrótce
powstał też pawilon kawiarniany, gdzie odbywały się popularne zabawy przy muzyce.
Od nazwiska właściciela wzniesienie określano Górą Stiewego, jednak dla upamiętnienia
wizyty Fryderyka Wilhelma IV w 1843 r. nazwano je Królewskim Wzgórzem (Königshöhe).
W 1934 r. powstało tu schronisko dla hitlerowskiej młodzieży, któremu nadano
imię gauleitera Alberta Forstera. U stóp wzniesienia ustawiono głaz narzutowy
o wys. 1,6 m. z wygrawerowanym napisem Albert Forster Hütte.
Bibliografia:
1. Jerzy Cisłak, Sopockie tramwaje, "Kuryer Sopocki", styczeń 2004
2. Marek Sperski, "Sopot. Przewodnik"
3. Franciszek Mamuszka, "Bedeker Sopocki"
4. D. Tusk, W. Duda, G. Fortuna, Z. Gach, "Dawny Sopot" źródło: Mikołaj Wierzbicki, Akademia Rzygaczy, Wydział Sopotologii |